Nyhed

Nye retningslinjer for prismarkedsføring

Intellectual Property & Life Science
Forbrugerombudsmanden offentliggjorde den 1. juli 2017 nye retningslinjer for prismarkedsføring, som blandt andet er opdateret i forhold til den nye markedsføringslov, som trådte i kraft 1. juli 2017, samt nye salgsfremmende udtryk og metoder. De grundlæggende principper er dog i det væsentligste bibeholdt. De nye retningslinjer træder i kraft 1. september 2017.

Nogle af de centrale ændringer er:
 

1.       Varer uden reel normalpris

Retningslinjerne indeholder en ny regel om, hvornår det er vildledende at angive, at en vare er på tilbud, hvis varen er på tilbud så ofte, at den ikke har en reel normalpris. Dette kan være tilfældet når varen (for) ofte indgår i forskellige typer af tilbud (Black Friday-tilbud, weekendtilbud, pakketilbud, mængderabat, ”3-dags tilbud”, mv.). Formålet er at undgå erhvervsdrivendes spekulation i at sætte produkter på tilbud i en række forskellige kombinationer for derved at omgå kravet om, at varen skal have en normalpris i en periode overstigende 6 sammenhængende uger (4 uger for dagligvarer), før der kan angives nyt tilbudsudsagn.
 

2.       Brug af betegnelsen ”outlet”

Der er tilføjet et nyt afsnit om de såkaldte ”outlets” som følge af, at betegnelsen vinder større indpas på det danske marked, fremfor eksempelvis ”lavprisbutik”. Det præciseres, at der er tale om et salgssted, hvorfra erhvervsdrivende sælger egne varelagre, restpartier, ukurante farver osv. til særligt billige priser. Outlets skal derfor sidestilles med øvrigt salg af restvarer og -partier mv. og må derfor ikke tilføres nye varer, udover det der i øvrigt udgår fra hovedbutikken. Varerne må her sælges til en nedsat pris, men den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere besparelsen i forhold til hovedbutikken. Hvis varer nedsættes yderligere undervejs, må den nye pris og besparelsen kun sammenlignes med varens pris umiddelbart inden den ekstra nedsættelse. Bruges betegnelsen ”outlet” uden for dette tilfælde, vil det kunne udgøre vildledning.
 

3.       Mængderabat

Det følger nu klart af retningslinjerne, at hvis en vare normalt sælges med en mængderabat, vil det være vildledende, hvis den erhvervsdrivende lejlighedsvist gør rabatten større, men fortsat sammenligner med den oprindelige stykpris. Den erhvervsdrivende skal benytte den sædvanlige mængderabat, som sammenligningsgrundlag, og ikke den oprindelige stykpris. Den erhvervsdrivende må dog godt markedsføre den enkelte vare med en ”før/nu” pris, selvom den har været markedsført med en mængderabat indenfor 6/4 uger, da der her er tale om køb af en enkelt vare, hvorimod der ved mængderabatten skulle foretages køb af flere for at opnå besparelsen, og derfor er tale om to forskellige tilbud.
 

4.       Dealsites

Retningslinjerne tydeliggør nu de såkaldte dealsites’ (onlineformidlere af tilbud) forpligtelse om at iagttage de almindelige regler om prissammenligning og krav om dokumentation. Leverandøren og dealsitet har som udgangspunkt begge ansvar for markedsføringen af deals.
 

Lundgrens rådgiver om alle forhold vedrørende markedsføring.