Boganmeldelse: Erhvervsbeskatning

Skat
Malene Overgaard, advokat hos Lundgrens, har været med til at skrive bogen Erhvervsbeskatning, som nu er blevet anmeldt i magasinet SIGNATUR af Henrik Carmel, FSR – danske revisorer.

Få overblik over skatten i personligt ejede virksomheder.

HENRIK CARMEL, FSR - danske revisorer
ANMELDER

Der er mange bøger at vælge imellem, når det drejer sig om selskabs­beskatning, mens udvalget er lidt mindre, når det gælder skatten i forhold til personligt ejede virksomheder. Det er der nu rådet bod på med bogen: "Erhvervsbeskatning -med fokus på personselskaber og virksomhedsordningen." Med denne systematiske fremstilling af skatteforhold vedrørende især virksomhedsordningen og den skatteretlige behandling af del­tagere i personselskaber i øvrigt, er det lykkedes at fremstille en bog, der kan bruges både som teoretisk lærebog og som opslagsværk og brugsbog for praktikere.

Bogen indledes med en præsentation af de grundlæggende og al­mene emner inden for erhvervsbeskatningen opdelt i indkomstop­gørelsen, fradrag og driftsomkostninger, afskrivninger og beskatning af avancer. Dernæst behandles selvstændige erhvervsdrivende og en­keltmandsvirksomheder samt beskatningen heraf. Her handler det om personskatteloven og naturligvis virksomhedsskatteordningen og kapitalafkastordningen. Derpå følger en gennemgang af de skattemæssige konsekvenser af, at flere selvstændige erhvervsdrivende går sammen, og herunder diskuteres eksempelvis, hvornår personselskabet er et selvstændigt skattesubjekt, og hvornår der er skattemæssig transparens. Til sidst behandles en række tværgående emner, herunder værdiansættelse, succession, overdragelse til fond og skattefri omdannelse.

Sammenhæng mellem teori til praksis

Hele tiden er der en meget fin kobling mellem teori, relevante domme og afgørelser på den ene side og praksis på den anden. Sproget er flydende og trods emnet - relativt let læseligt. En af bogens styrker er de 60 siders meget anvendelige bilag, der indeholder konkrete eksempler på opstillinger og beregninger i re­lation til personskatteloven og især virksomhedsordningen. Det kræver overblik og forståelse at håndtere virksomhedsordningen, men ved hjælp af de relevante opstillinger i bilagene bliver det noget nemmere at håndtere hæverækkefølge, rentekorrektion, udtræk af vederlag og så videre. Når teori og praksis hænger fint sammen, kan bogen anbefales som lærebog på eksempelvis cand.merc.aud.-studiet, men også til re­visorer, der beskæftiger sig med virksomhedsskatteordningen eller andre lignende emner og som ønsker en håndbog, som kan bruges, selvom den ikke læses ud i et stræk.

Titel: "Erhvervsbeskatning -med fokus på personselskaber og virksomhedsordningen"
Forfattere: Christian Skovgaard Hansen & Troels Lilja (red) m.fl.
Sider: 659