Direktiverne er i det væsentligste udtryk for totalharmonisering. Dels fordi man i EU ønsker et højt forbrugerbeskyttelsesniveau i hele Unionen. Dels fordi man ønsker at gøre det mindre omkostningstungt for virksomhederne, der lige nu skal forholde sig til forskellige, nationale forbrugerregler. For at implementere direktiverne har Folketinget derfor været nødt til at foretage ændringer i bl.a. købeloven. Vi har i det følgende udvalgt nogle af de væsentlige ændringer, som direktiverne medfører.
Digitalt indhold og digitale tjenester
Den nugældende købelov omfatter og dækker langt hen ad vejen også køb af digitalt indhold m.m. Med de nye bestemmelser bliver dette imidlertid mere specificeret, ligesom anvendelsesområdet for reglerne om forbrugerkøb bliver udvidet.
Lovændringen medfører bl.a., at aftaler om levering af digitalt indhold og digitale tjenester, hvor forbrugeren betaler med sine personoplysninger, også kan være omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb.
I praksis vil denne udvidelse af anvendelsesområdet betyde, at også ”aftaler” om at oprette sig som bruger på de sociale medier kan være omfattet af købelovens regler. Det kan f.eks. være i den situation, hvor adgangen til det sociale medie er betinget af, at man får tilsendt reklamer, eller at det sociale medie må bearbejde f.eks. fotografier eller opslag til brug i deres markedsføring. Det samme vil, ifølge bemærkningerne til lovforslaget, gælde for beskedtjenester som WhatsApp og Microsoft Teams.
Formodningsreglen i forbrugerkøb
Efter den nugældende købelov er det sådan, at hvis en forbruger kan godtgøre, at der foreligger en mangel ved salgsgenstanden inden for 6 måneder efter købet, er det sælger, der har bevisbyrden for at afkræfte formodningen om, at manglen var til stede ved risikoens overgang.
Med ændringerne til købeloven udvides denne formodningsregel til 1 år fra leveringen. De 6 måneder vil dog stadig gælde ved køb af levende dyr. Herudover ændres formodningsreglen ikke. F.eks. vil køb af brugte genstande på offentlig auktion fortsat ikke være omfattet af formodningsreglen, og forbrugeren skal også stadig kunne godtgøre, at manglen her var til stede ved leveringen.
Derudover indsættes der specifikke bestemmelser for levering af digitalt indhold og digitale tjenester. Ved løbende aftaler vil sælger således have bevisbyrden i hele leveringsperioden, og for varer med digitale elementer (f.eks. et smartur) vil det yderligere gælde, at sælger har bevisbyrden inden for 2 år efter leveringen, hvis dette tidspunkt er senere end leveringsperioden.
Bestemmelser om mangler i forbrugerkøb
Købeloven indeholder regler om, hvornår en salgsgenstand i forbrugerkøb er i overensstemmelse med købsaftalen. Sagt på en anden måde: Hvornår der i forbrugerkøb kan være tale om en mangel.
Med lovændringen bliver de nuværende bestemmelser ophævet og erstattet med fem nye. Der er i høj grad tale om en uddybning af de nugældende regler, herunder i forhold til digitalt indhold og digitale tjenester, hvor der bl.a. kan stilles krav til funktionalitet og kompatibilitet m.v., samt at forbrugeren skal have besked om og leveret opdateringer i en vis periode.
Bestemmelserne omfatter (i) de subjektive krav salgsgenstanden, altså hvad der specifikt er aftalt mellem køber og sælger, (ii) de objektive krav til salgsgenstanden, og (iii) hvornår en mangel kan påberåbes som følge af en forkert installation af salgsgenstanden.
Derudover skal salgsgenstandens overensstemmelse med de ovenstående krav vurderes på leveringstidspunktet (frem for ved risikoens overgang). Sidstnævnte vil formentlig ikke have stor betydning i praksis.
Forbrugernes misligholdelsesbeføjelser
Misligholdelsesbeføjelserne vil stort set være de samme som tidligere, dog med den ændring at der ikke længere vil være mulighed for et ”passende afslag” i prisen, men et ”forholdsmæssigt afslag”. Et passende afslag ydes efter en friere vurdering og er ikke bundet af selve værdiforringelsen, som manglen er skyld i. Dette vil dog være tilfældet fremover, da et forholdsmæssigt afslag er baseret på selve værdiforringelsen.
Derudover vil der være tale om en uddybning af de enkelte misligholdelsesbeføjelser samt betingelserne og rækkefølgen herfor, ligesom der også her indsættes specifikke bestemmelser vedrørende digitalt indhold og digitale tjenester. Har en forbruger betalt med personoplysninger for det digitale indhold m.m., vil der f.eks. ikke være krav om, at manglen skal være væsentlig, førend forbrugeren kan hæve købet, når betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Handel med levende heste – kun civil- og handelskøb
Varedirektivet giver medlemsstaterne mulighed for at undtage handel med levende heste fra reglerne om forbrugerkøb. Denne mulighed har Folketinget udnyttet, og køb og salg af levende heste vil derfor ikke længere kunne omfattes af reglerne om forbrugerkøb. I stedet vil det alene være henholdsvis reglerne om civilkøb samt handelskøb, alt efter aftaleforholdet.
Ændringerne skal bl.a. ses som en konsekvens af, at der ofte er professionelle aktører inde over handlen, herunder dyrlæger, og at branchens standardkontrakter ofte bruges.
Dette har bl.a. betydning for bevisbyrden for mangler, da formodningsreglen for, at manglen var til stede ved købet inden for de første 6 måneder, ikke længere vil gælde. Køber vil således have den fulde bevisbyrde.
De fleste salgs- og leveringsbetingelser bør revideres
Ændringerne indebærer bl.a., at langt de fleste virksomheder vil være nødt til at revidere sine salgs- og leveringsbetingelser. Har man slet ikke nogen, kan det selvfølgelig være, man styrer uden om. Men har man gjort sig umage med at forklare sine kunder, hvilke vilkår der gælder, når man handler, er det sandsynligt, at der er behov for en revision.
Står der eksempelvis i sags- og leveringsbetingelserne, at formodningsreglen gælder i 6 måneder, skal det opdateres. Noget tilsvarende gælder henvisningerne til de dagældende bestemmelser om mangler i forbrugerkøb, der skal opdateres svarende til de nye bestemmelser.
Handler man med digitalt indhold og digitale tjenester samt varer med digitale elementer, kan det også være relevant at præcisere, at der i højere grad end tidligere vil være tale om køb i købelovens forstand – samt hvad det i praksis indebærer, herunder eksempelvis at man som forbruger kan reklamere under hele leveringen (såfremt der er tale om løbende levering) og dermed ikke er afskåret efter to år.
Afsluttende kommentarer
Ovenfor behandles kun nogle af de ændringer, der følger med den nye lov. Hvis du har spørgsmål til ændringerne eller købeloven generelt, så skriv endelig til os. Det samme gælder naturligvis, hvis din virksomhed har brug for hjælp til opdatering af eksisterende salgs- og leveringsbetingelser.
Hos Lundgrens er vi eksperter i køberet, herunder forbrugerkøb og -rettigheder, samt markedsføringsret og hjælper gerne med begge dele.
Den vedtagne lov kan du læse her.
Du kan læse mere om lovforslaget bag, herunder bemærkningerne til de enkelte bestemmelser, her.