Allerede tilbage i 2014 (opdateret i 2017) udgav Forbrugerombudsmanden en vejledning om miljømarkedsføring (læs vejledningen her). Kvikguiden er en komprimeret udgave af vejledningen med praktiske eksempler, der skal hjælpe virksomheder til at efterleve markedsføringsloven.
Udarbejdelsen af Kvikguiden sker efter adskillige sager vedrørende vildledende miljømarkedsføring, hvor produkterne eller tjenesterne ikke har levet op til de miljøpåstande, der var udtalt i reklamerne herfor.
Forbrugerombudsmanden opfordrer overordnet virksomhederne til at være så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig i forhold til miljøet, hvis de ønsker at fremhæve det i deres markedsføringen.
Et af Kvikguidens hovedbudskaber er, at virksomhedernes udsagn om miljømæssige fordele skal være dokumentérbare.
Udkastet til Kvikguiden kan læses her.
Har du spørgsmål til emnet, er du velkommen til at kontakte:
Nina Ringen
E-mail: nri@lundgrens.dk
Telefon: +45 2524 5109
Mette-Marie Vendelbo Hamann
E-mail: mmv@lundgrens.dk
Telefon: +45 3525 2875