De nye regler indeholder bl.a. hjemmel til en forhøjelse af bødeniveauet ved overtrædelser af markedsføringsloven, justering af bødetaksten for overtrædelser af markedsføringslovens spamforbud samt en udvidelse af området for anvendelsen af administrative bødeforelæg. Desuden indebærer de nye regler strengere krav for handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år samt nye bestemmelser, der skal sætte en stopper for falske brugeranmeldelser på nettet.
De fleste af ændringerne fortjener prædikatet ”væsentlige”; nedenfor har vi gennemgået nogen af dem.
Bødeniveau for overtrædelse af markedsføringsloven
I forbindelse med det lovforberedende arbejde blev der gennemført undersøgelser, der viste, at bødeniveauet for overtrædelse af markedsføringsloven generelt var faldende, og at niveauet i dag er lavere end de lande, som vi normalt sammenligner os med. På den baggrund har der været et ønske om at hæve bødeniveauet for at sikre en reel præventiv effekt og skabe et øget incitament til at overholde markedsføringsreglerne. Dette er sket ved at præcisere de hensyn, som der kan lægges vægt på ved bødeudmålingen, samt ved indførelse en ny bødemodel, der ved bødeudmålingen tager højde for den erhvervsdrivendes omsætning.
Det er således nu blevet fastlagt i markedsføringslovens § 37, stk. 5, at der ved udmålingen af bøder efter bestemmelsens stk. 1-3, skal lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Udmåling af bøder ved overtrædelse af de nævnte bestemmelser skal (således ifølge forarbejderne) fremover ske efter en model, hvor virksomhederne opdeles i 8 kategorier efter deres størrelse målt på omsætning. For hver kategori fastsættes tre overordnede bødeniveauer: i) nedsat bødeniveau, ii) normalt bødeniveau, iii) forhøjet bødeniveau (se nedenstående skema 1).
Eksempelvis vil normalbøden for virksomheder med en omsætning på 0-5 mio. kr. være i intervallet 40.000-80.000 kr., mens virksomheder med en omsætning over 500 mio. kr. vil blive tildelt bøder på mellem 500.000 kr. og helt op til 1 % af den erhvervsdrivendes omsætning op til 1 mia. kr. plus 0,1 pct. af omsætningen over en 1 mia. kr.
For så vidt angår placering af virksomheden inden for de 8 omsætningskategorier skal der ved ”omsætning” forstås virksomhedens nettoomsætning opgjort på baggrund af virksomhedens årsregnskab for det år, hvor overtrædelsen er sket. Hvis denne oplysning ikke er tilgængelig, skal omsætningen opgøres på baggrund af virksomhedens årsregnskab for det forudgående regnskabsår, og hvis overtrædelsen har fundet sted flere år, anvendes der et gennemsnit af omsætningen for de pågældende år.
Når det gælder kategorisering af overtrædelsen inden for de tre kategorier, er udgangspunktet, at overtrædelsen skal kategoriseres i kategorien normalt bødeniveau. Dette udgangspunkt kan herefter fraviges, såfremt konkrete forhold vurderet efter de allerede gældende bødekriterier tilsiger det, herunder overtrædelsens grovhed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst.
Det må dermed utvivlsomt forventes, at de nye regler vil medføre et betydeligt højere bødeniveau, hvilket har affødt kritik fra bl.a. Dansk Industri og Dansk Erhverv, der har pointeret, at den nye bødemodel er ude af proportioner, og at man ikke burde fastlægge bøder på baggrund af virksomheders omsætning.
Dansk Erhverv fremhæver i sit høringssvar, at bødemodellen vil ramme virksomheder med en høj omsætning uproportionalt hårdt, herunder set i lyset af at nogle virksomheder har en meget lav overskudsgrad omsætningen til trods.
Det må dog forventes, at det høje bødeniveau vil få præventiv effekt, idet virksomheder fremover må forventes at være mere opmærksomme på ikke at overtræde markedsføringslovens strafbelagte bestemmelser. Desuden må det forventes, at modellen vil bidrage til større grad af gennemsigtighed med hensyn til sanktionsniveauet samt medføre en ensretning af praksis for fastsættelse af bøder.
Udvidelse af området for anvendelsen af administrative bødeforelæg
Markedsføringslovens § 38, stk. 1, indeholder en hjemmel til at fastsætte regler om, at Forbrugerombudsmanden i nærmere angivne sager kan afslutte sagen ved et administrativt bødeforlæg. Denne hjemmel har hidtil kun været udnyttet i forbindelse med overtrædelse af spam-forbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1, vedrørende uanmodede elektroniske henvendelser.
På baggrund af et ønske om at forkorte sagsbehandlingstiden samt ønsket om en mere effektiv ressourceanvendelse hos Forbrugerombudsmanden og frigørelse af ressourcer hos politiet har man nu udvidet området for anvendelsen af administrative bødeforlæg for en række afgrænsede og objektivt konstaterbare overtrædelser af markedsføringsloven.
Udvidelsen drejer sig mere præcist om sager, hvor en erhvervsdrivende uberettiget bruger et logo eller mærke, hvor logoet eller mærket giver forbrugeren en sikkerhed for, at virksomheden giver forbrugeren en særlig beskyttelse, i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 5, stk. 1. Det drejer sig endvidere om overtrædelser af forbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 4, hvor en erhvervsdrivende har rettet uanmodet telefonisk henvendelse med henblik på direkte markedsføring til en bestemt fysisk person, der enten er på Robinsonlisten, eller som har frabedt sig direkte markedsføring fra den erhvervsdrivende. Endelig drejer det sig om overtrædelser af markedsføringslovens § 11, stk. 2, hvor en erhvervsdrivende har rettet sin markedsføring af et arrangement eller en begivenhed mod børn og unge under 18 år, og hvor markedsføringen indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler
Bødeniveauet fastlægges på baggrund af de bødemodeller, der i forarbejderne er udstykket i relation til hver af de enkelte bestemmelser. Fx medfører overtrædelse af markedsføringslovens § 10, stk. 4, vedr. uanmodede telefoniske henvendelser en bøde på 10.000 kr. pr. person, der er rettet henvendelse til, for de første 10 henvendelser.
Forhøjet bødetakst for overtrædelser af markedsføringslovens spamforbud
Det er værd at bemærke, at de nye regler ikke blot medfører en udvidet adgang for Forbrugerombudsmanden til at anvende administrative bødeforlæg, men også forhøjer bødetaksten for overtrædelse af spam-forbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1.
Hvor minimumsbøden i dag er 10.000 kr. i sager, der omfatter udsendelse af op til 100 henvendelser via elektronisk post, vil minimumsbøden fremover være på 20.000 kr. og kun dække de første 30 henvendelser. Hvis der er tale om 100 henvendelser, vil det efter de nye regler udløse en bøde på 50.000 kr., hvilket er en femdobling af det nuværende bødeniveau. Såfremt der udsendes mere end 100 henvendelser uden, at der foreligger et forudgående samtykke, vil bøden være på 50.000 kr. plus 200 kr. pr. henvendelse ud over de første 100.
Der er således tale om betydeligt højere bøder end dem, der forelå inden ændringen, og det må forventes, at erhvervsdrivende fremover vil gøre en endnu større indsats for at sikre sig, at de ikke overtræder spam-forbuddet.
Strengere krav for handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år
De nye regler indebærer også strengere krav til handelspraksis rettet børn og unge på sociale medier. Det følger af den nye bestemmelse i markedsføringslovens § 11, stk. 3, at der ikke må udøves handelspraksis på eller via profiler på sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år. Desuden må handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år ikke anvende børn og unge under 15 år, medmindre det indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise produktet.
Det skal i øvrigt bemærkes, at bestemmelsen i markedsføringslovens § 11, stk. 2, vedrørende forbud reklamer indeholdende rusmidler herunder alkohol rettet mod børn og unge under 18 år, udvides til at omfatte alle produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år.
Reglerne udvider den generelle beskyttelse af børn og unge, der allerede findes i markedsføringslovens § 3, stk. 2, og synes at tage højde for den stigende tendens til markedsføring rettet mod børn og unge på sociale medier.
Falske brugeranmeldelser på nettet
Sidst men ikke mindst er det værd at nævne, at der indsættes en ny bestemmelse i den nye § 6 B, der omhandler brugeranmeldelser på nettet. Erhvervsdrivende vil som følge af denne bestemmelse fremover være forpligtede til at give oplysninger om, hvorvidt og hvordan den erhvervsdrivende sikrer, at offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, der faktisk har anvendt eller købt de produkter, der anmeldes, når en erhvervsdrivende giver adgang til forbrugeranmeldelser af produkter. Bestemmelsen indeholder således ikke en pligt til at sikre, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, men derimod en pligt til at oplyse, om den erhvervsdrivende har sikret, at anmeldelserne stammer fra forbrugere - og i så fald hvordan. Desuden er sortlisten blevet udvidet, således at det altid vil være forbudt at anvende brugeranmeldelser, hvis den erhvervsdrivende ikke har truffet forholdsmæssige foranstaltninger for at sikre, at anmeldelserne stammer fra reelle forbrugere.
Ikraftræden
De fleste af ændringerne træder i kraft den 1. januar 2022. Der er dog visse dele af L13, som først træder i kraft den 28. maj 2022.
Lundgrens’ afdeling for IP & Life Science er eksperter i markedsføringsret. Har du spørgsmålet til ændringerne i markedsføringsloven, står vi klar til at hjælpe.
Skema 1
Bøder til juridiske personer
* Eksempel: For en virksomhed med en omsætning på 800 mio. kr., vil bødeintervallet være 500.000 kr. – 8.000.000 kr. For en virksomhed med en omsætning på 1,5 mia., vil bødeintervallet være 500.000 kr. – 10.500.000 kr. |
---|