Miljø og klimaudsagn i lægemiddelreklamer
Nyhed

Miljø og klimaudsagn i lægemiddelreklamer

Intellectual Property
Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien (”ENLI”) er netop på baggrund af to nye sager kommet med en udtalelse vedrørende brug af oplysninger om miljø og klima i lægemiddelreklamer mv. Begge sager angik forhåndsgodkendelse af reklame samt et efteruddannelsesarrangement.

Bæredygtighed må ikke være hovedbudskabet

Den første af sagerne omhandlede et spørgsmål om, hvorvidt et forslag til en sammenlignende reklame opfyldte kravet om saglighed i § 4, stk. 2 i ENLI’s Reklamekodeks, der bl.a. foreskriver, at reklamer for lægemidler skal være fyldestgørende og saglige. ENLI’s Ankenævn kom frem til, at den pågældende reklame var i strid med saglighedskriteriet.

Den konkrete reklame angik primært klimapåstande i form af genanvendeligheden af lægemidlernes applikatorer, og reklamen var baseret på en sammenligning med en konkurrerende lægemiddelvirksomheds tilsvarende lægemiddel.

ENLI’s Ankenævn bemærkede bl.a. i sin begrundelse, at det er i strid med saglighedskriteriet, når hovedbudskabet i en annonce eller reklame er miljømæssige hensyn og genanvendelighed. Sådanne oplysninger kan indgå som et supplerende element til de centrale sundhedsfagligt relevante oplysninger, men de må ikke udgøre hovedbudskabet. Annoncer og reklamer skal således altid være baseret på fagligt relevante oplysninger om lægemidlet.

Klimarapport som indirekte reklame

Den anden sag omhandlede et efteruddannelsesarrangement, hvor en lægemiddelvirksomhed ønskede at præsentere resultaterne af en klimarapport om anvendelse af en særlig lægemiddelgruppe i sammenhæng med medicinsk udstyr. Klimarapporten opfyldte ikke kravet om dokumentation i § 7, stk. 5 i ENLI’s Reklamekodeks, og kunne derfor ikke anvendes til at dokumentere forhold vedrørende et lægemiddels effekt eller sikkerhedsprofil.

ENLI’s Granskningsmandspanel bemærkede blandt andet, at rapporten og oplægget udelukkende kunne anvendes, hvis det kunne opfattes som neutralt og ikke som en indirekte reklame for virksomhedens lægemidler.

I det pågældende tilfælde forelå der ifølge Granskningsmandspanelet en risiko for, at rapporten blev anvendt som indirekte reklame for virksomhedens lægemiddel, fordi oplægget om klimarapporten var suppleret af to andre oplæg med præsentation af henholdsvis lægemiddelgruppen generelt samt virksomhedens lægemiddel. Oplægget om klimarapporten opfyldte desuden ikke kriterierne for et fagligt oplæg, da hovedformålet var at orientere om lægemidlets indvirkning på miljøet i modsætning til at have patienten i fokus.

Hvad kan udledes af de to sager?

På baggrund af de to sager er ENLI bl.a. kommet med følgende generelle udtalelser om brug af oplysninger om miljø og klima:

  • Miljø/klima må kun anvendes i en sammenlignende lægemiddelreklame, så længe det ikke er det bærende element i reklamen. Det må alene anvendes som sekundært og supplerende information til øvrig faglig relevant information om lægemidlet.
  • Saglighedskriteriet understøtter, at lægemidler ikke markedsføres på irrelevante parametre, der kan påvirke sundhedspersoners vurdering af lægemidlets terapeutiske effekt i forhold til patienten.

Du kan læse nærmere om brug af oplysninger om miljø og klima i ENLI’s nyhedsbrev, som kan tilgås her.

Har du spørgsmål til lægemidler eller har du spørgsmål relateret til life science generelt, er du velkommen til at kontakte Emilie Lerstrøm, director, eml@lundgrens.dk.