Ny kvikguide om udbetaling af elektroniske gavekort
Nyhed

Ny kvikguide om udbetaling af elektroniske gavekort

Intellectual Property
Forbrugerombudsmanden lancerede den 21. september 2022 en ny kvikguide for at klarlægge virksomheders forpligtelser i forbindelse med udbetaling af gavekort til forbrugere.

Det har gennem en længere periode været en stor udfordring for virksomheder, der udsteder gavekort, hvordan de skulle håndtere særligt udstedelsen og indløsningen af gavekort. Det har Forbrugerombudsmanden nu søgt at klarlægge med sin nye kvikguide.

Forbrugere, der køber et elektronisk gavekort af en virksomhed, kan kræve dette indløst, hvis tre kriterier er opfyldt:

  1. Gavekortet skal være elektronisk.
  2. Gavekortet skal være udstedt mod betaling.
  3. Gavekortet er ikke en billet eller kvittering for betaling.

En forbruger har derfor alene krav på at få værdien på gavekortet udbetalt, hvis gavekortet kan aflæses elektronisk, f.eks. ved aflæsning af chip eller stregkode.

Forbrugeren skal også have givet en modydelse, f.eks. betaling af penge for at modtage gavekortet. Gavekort, der udstedes gratis, f.eks. som led i en reklamekampagne eller en gratis konkurrence, kan ikke kræves udbetalt af forbrugeren.

Endelig skal gavekortet kunne bruges til at erhverve varer eller tjenesteydelser, hvilket indebærer, at forbrugeren med gavekortet i hånden kan vælge mellem et udvalg af varer eller tjenesteydelser. Det kan f.eks. være et oplevelsesgavekort, hvor forbrugeren kan vælge mellem flere forskellige oplevelser eller i form af et gavekort på et bestemt beløb, der kan bruges til køb af varer i en bestemt butik. Derimod vil en elektronisk billet til en fodboldkamp på en bestemt dato på et bestemt sted ikke kunne kræves udbetalt. Dog kan forpligtelsen til at kræve gavekortet udbetalt fraviges i erhvervsforhold, hvilket f.eks. kan komme på tale ved arbejdsgiverbetalte gavekort.

Hvad skal virksomhederne være opmærksomme på?

Hvem er udstederen?

Forbrugerombudsmanden kigger bl.a. på, hvor gavekortet kan benyttes, og hvilket logo der er påtrykt for at finde frem til, hvem der er udstederen af gavekortet.

Kan der opkræves et gebyr for indløsningen?

Udstederen skal udbetale værdien på gavekortet i gavekortets gyldighedsperiode plus et år efter udløb og kan kræve et gebyr for indløsning, hvis der er indgået aftale om, (i) at gavekortet har en udløbsdato, og (ii) at forbrugeren skal betale et gebyr på et bestemt beløb for at få udbetalt værdien inden udløbsdatoen. Gebyret skal svare til de faktiske omkostninger, som udstederen har i forbindelse med udbetalingen af gavekortet, dog må gebyret ikke være uforholdsmæssigt højt.

Kan der stilles andre krav for indløsning?

Virksomheder skal være opmærksomme på, at det ikke må være uforholdsmæssigt vanskeligt for forbrugeren at få værdien af gavekortet udbetalt. Eksempelvis må virksomhederne ikke kræve fremvisning af købskvittering for, at forbrugeren kan få udbetalt værdien, da gavekortet i sig selv dokumenterer, at forbrugeren har et krav mod virksomheden og kan kræve værdien udbetalt. Virksomheder med fysiske butikker kan dog henvise forbrugeren til at skulle sende en e-mail til kundeservice for udbetaling, da dette efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke er uforholdsmæssigt vanskeligt.

Desuden kan der ikke fratrækkes en givet rabat ved udbetalingen af gavekortet, da det er den angivne værdi på gavekortet, der kan kræves udbetalt. 

Ovenstående er blot et udpluk af, hvad man skal være opmærksom på, hvis man som virksomhed udsteder eller faciliterer udstedelse af gavekort.

Kontakt Lundgrens' specialister i markedsføringsret, hvis du vil høre mere.