whistleblowerordning
Persondataret

Whistleblowerordning

Juridisk rådgivning om whistleblowerordning

Hvorfor?

En whistleblowerordning skal give ansatte mulighed for at indberette lovovertrædelser eller mistanke om lovovertrædelser, herunder fx overtrædelse af reglerne vedrørende offentlige udbud, finansielle tjenesteydelser, produkter og markeder, og forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Desuden skal det også være muligt at indberette om grove seksuelle krænkelser eller anden grov chikane, der finder sted på arbejdspladsen.

Hvem skal have en whistleblowerordning?

Efter den nye whistleblowerlov er alle private virksomheder med minimum 50 ansatte og alle offentlige organisationer forpligtet til at etablere en intern whistleblowerordning. For arbejdsgivere i den private sektor, der har mellem 50-249 medarbejdere, indtræder pligten til at etablere en whistleblowerordning dog først den 17. december 2023.

Hvordan skal en whistleblowerordning etableres?

En intern whistleblowerordning skal være til rådighed for virksomhedens egne ansatte, men kan også stilles til rådighed for fx leverandører, frivillige, praktikanter eller tidligere medarbejdere.

En whistleblower skal kunne indberette skriftligt, mundtligt eller begge dele, og der skal udpeges en såkaldt whistleblowerenhed, der bl.a. modtager indberetningerne og har kontakt med whistlebloweren.

Det er ifølge loven muligt at outsource whistleblowerordningen – enten helt eller delvist – fx til eksterne, upartiske advokater.

Hvad tilbyder Lundgrens?

Hos Lundgrens tilbyder vi at etablere og administrere en professionel whistleblowerordning for jeres virksomhed. Løsningen indebærer et højt sikkerhedsniveau og administreres på en måde, så der til enhver tid sikres høj grad af fortrolighed og beskyttelse af de personer, som måtte anvende whistle-blowerordningen.

Ordningen administreres af Lundgrens’ databeskyttelses- og ansættelsesretsteam, som har stor erfaring med både etablering og administration af whistleblowerordninger.

Lundgrens' whistleblowerordning inkluderer: 

  • Etablering og tilpasning af ordningen
  • Udarbejdelse af whistleblowerpolitik samt procedure for brug af ordningen
  • Udarbejdelse af privatlivspolitikker og fortegnelse efter databeskyttelsesforordningen
  • Screening af indkomne indberetninger med henblik på effektiv og korrekt opfølgning

IkonerHos Lundgrens samarbejder vi med EQS A/S (Got Ethics), der tilbyder en indberetningsplatform, som kan tilpasses jeres behov.

For yderligere oplysninger kontakt os på e-mail gdpr@lundgrens.dk