10 / 05 / 2019 - 16:34

Faren ved gentagne prisbesparelser understreget af "gigantisk bøde"

Nyhedstype
Nyhed
I en nylig sag fra Forbrugerombudsmanden har man slået hårdt ned på ulovlig prismarkedsføring med politianmeldelse og udstedelse af en ”gigantisk bøde” til Salling Group.

I en nylig sag fra Forbrugerombudsmanden har man slået hårdt ned på ulovlig prismarkedsføring med politianmeldelse og udstedelse af en ”gigantisk bøde” til Salling Group.

Det er efter de danske markedsføringsregler forbudt at gentage udsagn om prisbesparelser så ofte, at den sammenlignende ”normalpris” ikke kan anses for at være gældende længere og dermed ikke udgør et relevant sammenligningsgrundlag. Det kan være i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 5 og forbuddet mod at forvride den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren i § 8. 

I den nylige sag om Salling Group, havde Bilka i en længere periode omkring årsskiftet 2017-2018 markedsført besparelser på 25-50% besparelser på (alt) legetøj i deres sortiment. Der blev herudover markedsført besparelser på en cykel i en længere periode. Der var for legetøjet tale om længerevarende kampagner, der blev kombineret med løbende, korte kampagner af mellem to og tre dages varighed præsenteret som eksempelvis ”Hyperhit” og ”Black Friday”. Der blev i alt markedsført besparelser på ”alt legetøj” syv gange på to og en halv måned omkring årsskiftet. Herudover havde cyklen været på tilbud i halvanden måned forud for markedsføring af tilbuddet og inden da havde den sidst været til salg med sin normalpris fire måneder tidligere.

Forbrugerombudsmanden vurderede på denne baggrund, at Bilkas markedsføring havde en sådan hyppighed og længde, at der ikke længere var tale om en reel prisbesparelse, men derimod en ny normal (udsalgs)pris, der var egnet til at forvride forbrugernes økonomiske adfærd. Bilkas markedsføring af besparelserne var i sådant omfang, at der ikke var en troværdig normalpris at sammenligne med, hvilket var vildledende. Det resulterede i en politianmeldelse, der nu har udløst en ”gigantisk bøde” på 700.000 kr. til Bilka og Salling Group, som man har accepteret, samt tilrettet markedsføringen efter Forbrugerombudsmandens anvisninger.

Sagen understreger vigtigheden af at tilrettelægge sin markedsføring, så man undgår, at udsalgspriser bliver betragtet som ny normalpris. Det er for eksempel tilladt at køre løbende kortvarige tilbud af op til tre dages varighed uden at iagttage ”seks ugers”-reglen, men det er vigtigt, at hyppigheden ikke bliver for ofte.

Vi har hos Lundgrens stor erfaring med at rådgive om udformning og tilrettelæggelse af markedsføringskampagner, såvel som at bistå i forbindelse med håndteringen af konkurrenters uretmæssige markedsføring.

Privatlivs- og cookiepolitik
Dette site anvender 3. parts cookies til at huske dine indstillinger og til at føre besøgsstatestik. Ved at benytte websitet, accepterer du brugen af cookies.
Accepter og luk