Nyhed

Oversigt over hjælpepakker

Regeringens økonomiske hjælpetiltag til små og mellemstore virksomheder som følge af Coronavirus.

Som det sikkert er de fleste virksomhedsledere og virksomhedsejere bekendt, har regeringen indført en række tiltag som følge af Coronavirus/COVID-19 for at hjælpe landets virksomheder. Lundgrens har nedenfor lavet en oversigt over en væsentlig del af regeringens hjælpetiltag, så du som virksomhedsleder/ejer, hurtigt kan danne dig et overblik over mulighederne.

Oversigten indeholder foreløbig følgende hjælpetiltag og opdateres løbende:

1. Lønkompensation

2. Mulighed for udskyde betaling af skat og moms

3. Mulighed for udbetaling af moms som rentefrit lån

4. Kompensationsordning for arrangører af større arrangementer

5. Sygedagpenge/løn til medarbejdere og selvstændige

6. Særlig støtte til selvstændige og freelancere

7. Kompensation for faste udgifter

8. Statsgaranterede lån

9. Likviditetsauktion

10. Matchfacilitet i Vækstfonden

11. Statslig garantidækning og eksport- og investeringspakke

12. National crowdfunding platform og styrkelse af Innovationsfondens Innobooster-ordning

13. Udskydelse af frist for årsrapport 

 

1. Lønkompensation 

Regeringen har sammen med arbejdsmarkedets parter indgået en trepartsaftale, der bl.a. betyder, at der ydes midlertidig lønkompensation til virksomheder for det antal medarbejdere, virksomheden forventer at skulle hjemsende i stedet for at afskedige som følge af Coronavirus/COVID-19.

For at være omfattet af ordningen skal virksomheden være ekstraordinært hårdt ramt, hvilket er tilfældet, hvis den på grund af Coronavirus/COVID-19 står overfor at varsle afskedigelser for minimum 30% af medarbejderstaben eller mere end 50 ansatte.

Virksomheder kan anvende lønkompensationsordningen, hvis de vælger ikke at udnytte den eksisterende mulighed for at hjemsende medarbejdere uden løn.

Kompensationsordningen gælder fra og med 9. marts 2020 og frem til 8. juli 2020, idet der er indgået aftale om en forlængelse af ordningen, der tidligere løb frem til 8. juni 2020. Virksomheder, der allerede har søgt om lønkompensation for perioden 9. marts 2020 til 8. juni 2020, skal for den forlængede periode fra 9. juni 2020 til 8. juli 2020 ansøge på ny.

 

2. Mulighed for at udskyde betaling af skat og moms

Regeringen har også valgt midlertidigt at udskyde betalingsfristerne for betaling for moms, AM-bidrag og A-skat.

Lundgrens har beskrevet mulighederne og de enkelte frister mere detaljeret i følgende artikel (på engelsk): https://lundgrens.dk/en/covid-19-postponement-tax-payment-0.

Samtidig er det værd at bemærke, at virksomheder selv kan nedsætte sin aconto betaling, hvis virksomheden forventer, at indkomstforholdene i 2020 vil afvige væsentligt fra, hvad der er lagt til grund for den ordinære acontoskat.

Derudover er det den 18. april 2020 blevet foreslået at suspendere loftet på skattekontoen for virksomhedernes indbetaling af moms, AM-bidrag og skat (tidligere 10 mio. kr.) i perioden frem til den 1. april 2021, og fremrykke udbetalinger fra skattekreditordningen vedrørende indkomståret 2019 fra november 2020 til juni 2020.

 

3. Mulighed for udbetaling af moms som rentefrit lån

Regeringen og Folketinget er den 18. april 2020 blevet enige om en ordning, hvorefter små og mellemstore virksomheder kan få udbetalt indbetalt moms for henholdsvis andet halvår og fjerde kvartal 2019 med betalingsfrist 2. marts 2020 som et rentefrit lån.

Ordningen omfatter også lønsumsafgift indbetalt af visse virksomheder (bl.a. fysioterapeuter, tandlæger, ergoterapeuter og taxavognmænd) for 1. kvartal 2020 med frist 15. april 2020 samt ¼ af lønsumsafgiften for overskud for indkomståret 2019, der således også kan udbetales som rentefrit lån. Det skal hertil nævnes, at disse virksomheder tillige får mulighed for at udskyde betalingen af lønsumsafgiften for 2. og 3. kvartal til henholdsvis 1. september 2020 og 16. november 2020.

Lånet skal tilbagebetales senest den 1. april 2021. Ordningen forventes at træde i kraft 4. maj 2020, og ansøgningsperioden forventes at løbe fra datoen for ikrafttrædelse og indtil 15. juni 2020. 

 

4. Kompensationsordning for arrangører af større arrangementer

Man kan som arrangører af større arrangementer søge om at få kompensation for arrangementer, der skulle være afholdt i perioden fra 6. marts 2020 til og med 31. august 2020, hvis arrangementet aflyses på grund af Coronavirus/COVID-19. Kompensationen gives på baggrund af arrangementets underskud.

Kompensationsordningen er blevet udvidet til dels at dække arrangementer med minimum 350 deltager og dels at omfatte flere typer arrangementer, siden regeringen første gang i 10. marts 2020 foreslog denne ordning.

 

5. Sygedagpenge/løn til medarbejdere og selvstændige

Regeringen fremsatte 10. marts 2020 et hastelovforslag om udvidet ret til sygedagpenge for selvstændige og sygedagpengerefusion til arbejdsgiverne på grund af Coronavirus/COVID-19. Forslaget blev vedtaget den 17. marts 2020.

Loven indebærer bl.a., at man som arbejdsgiver kan få ret til dagpengerefusion fra første sygedag, hvis lønmodtageren er uarbejdsdygtig på grund Coronavirus/COVID-19 og i øvrigt opfylder de almindelige betingelser i sygedagpengeloven.

For en lønmodtager, der i øvrigt opfylder sygedagpengelovens betingelser, har arbejdsgiveren, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig på grund af Coronavirus/COVID-19, ret til at få refusion fra kommunen for udbetalt løn for den periode, hvor lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med Coronavirus/COVID-19.

 

6. Særlig støtte til selvstændige og freelancere 

Et hjælpetiltag til selvstændige er i øjeblikket vedtaget ved lov. Folketinget har den 18. april 2020 aftalt en forbedring af ordningen, så selvstændige med op til 25 fuldtidsansatte potentielt kan få kompensation for op til 100% af deres omsætningstab, dog maksimalt 23.000 kr. pr. måned.

Ordningen betyder, at de små selvstændige, der oplever mere end 30% nedgang i omsætningen som konsekvens af Coronavirus/COVID-19, kan blive kompenseret. Kompensationen kan udgøre op til 46.000 kr. pr. måned, hvis den selvstændige har en medarbejdende ægtefælle. Kompensationsordningen er blevet foreslået forlænget med en måned til og med 8. juli 2020.

Folketingets aftale af 18. april 2020 indeholder ydermere et forslag om, at der oprettes en kompensationsordning for freelancere m.v. med blandede A- og B-indkomster, som forventer at opleve A- og B-indkomsttab på mindst 30%. Ordningen giver mulighed for at målgruppen kan få kompensation for op til 90% af deres forventede A- og B-indkomsttab i perioden sammenlignet med den tilsvarende periode i forudgående år (maksimalt kr. 20.000 pr. måned). Denne ordning vil gælde fra og med 9. marts til og med 8. juli 2020.

 

7. Kompensation for faste udgifter

Regeringen har vedtaget et forslag om kompensation for faste udgifter, der bl.a. vil medføre, at virksomheder på tværs af brancher skal kunne få kompensation, hvis virksomheden oplever et stort fald i omsætningen på mere end 35% herhjemme. Hvis omsætning efterfølgende viser sig at være faldet væsentligt mindre, skal kompensationen dog betales tilbage. Folketinget har den 18. april aftalt en forbedring af kompensationsordningen.

Kompensationen målrettes faste udgifter, udgør mellem 25% og 80% som følger:

  • 80%, hvis omsætningsnedgangen har været på 80-100% 
  • 50%, hvis omsætningsnedgangen har været på 60-80% 
  • 25%, hvis omsætningsnedgangen har været på 35-60% 

Hvis virksomheden er lukket som følge af regeringens midlertidige forbud mod at drive forretning for at inddæmme smittespredning af COVID-19, vil virksomheden blive kompenseret med 100% af de omfattede faste udgifter, så længe forbuddet er gældende.

Ordningen er blevet forlænget, så det er muligt at søge kompensation til og med 8. juli 2020. Virksomheden skal ansøge særskilt om kompensation for perioden 9. juni til og med 8. juli, dvs. det er nødvendigt at søge to gange.

 

8. Statsgaranterede lån

Ét af de tiltag, som ligeledes er blevet vedtaget, er en garantiordning, som kan hjælpe virksomheder med likviditetsproblemer. Garantiordningen skal give mulighed for, at små og mellemstore virksomheder kan få en statsgaranti på 70% af nye lån i banken, hvilket forhåbentlig giver bankerne mere lyst til at låne ud.

For at kunne anvende ordningen kræves det dog, at virksomheden har oplevet og kan dokumentere et driftstab på over 30% som følge af krisen udløst af Coronavirus/COVID-19. Derudover skal virksomheden have været sund inden Coronavirus/COVID-19 udbruddet, så virksomheden alene er kommet i likviditetsmæssige problemer på grund af krisen udløst af Coronavirus/COVID-19.

Regeringen har samtidig indgået aftale om en hjælpepakke specielt rettet mod små og mellemstore virksomheder, der indeholder en garantiordning på særligt favorable vilkår. For at være omfattet af ordningerne skal virksomheden have oplevet eller forvente et omsætningstab på over 30% som følge af konsekvenserne af Coronavirus/COVID-19.

Hvis du som virksomhed skal gøre brug af garantiordningen, skal det ske gennem banken, der søger Vækstfonden om garantien på vegne af din virksomhed.

 

9. Likviditetskaution

Derudover vil regeringen gennem EKF – Danmarks Eksportkredit (EKF) oprette en ny likviditetskaution, der forventes at hjælpe små og mellemstore virksomheder med deres eksportaktiviteter.   

Med det nye tiltag vil EKF dække en betydelig andel af bankens eventuelle tab på nye lån, der går til at sikre, at eksportvirksomhederne har penge til at holde hjulene i gang. Likviditetskautionen fungerer altså som en garanti, og i forhold til de eksisterende kautionsordninger i EKF vil likviditetskautionen give en enklere og bedre risikodækning.  

 

10. Matchfacilitet i vækstfonden

Et af de nyeste tiltag er en hjælpepakke til erhvervslivet, hvor man tilfører Vækstfonden kr. 3,4 mia.

Pengene er i første omgang tiltænkt tre konkrete initiativer:

1. Matchfinansiering for iværksættere i de tidlige faser

2. Matchfinansiering for venturevirksomheder 

3. Styrket egenkapitalindsats

Matchfinansiering for iværksættere i de tidlige faser

Til iværksættere i den tidlige fase vil Vækstfonden få tilført en særlig garantiramme på kr. 1.500 mio., heraf kr. 500 mio. i tabsramme.

Iværksættervirksomheder i de tidlige faser er typisk virksomheder, der har svært ved at få finansiering i pengeinstitutter, f.eks. på grund af manglende eller meget lav omsætning, og som derfor i betydelig grad er finansieret af eksterne investorer.  Med ordningen vil iværksættervirksomheder i de tidlige faser få mulighed for at søge Vækstfonden om finansiering i form af lån, som matcher indskud af kapital fra private investorer i et forhold på op til 1:3.

Matchfinansiering til venturevirksomheder

Til ordningen vedrørende venturevirksomheder vil Vækstfonden få tilført en særlig garantiramme på kr. 700 mio., heraf kr. 300 mio. i tabsramme.

Ved venturevirksomheder forstår man typisk etablerede vækstvirksomheder i en vækstfase, dvs. virksomheder som er kommet videre fra etableringsfasen, og som f.eks. har modtaget investeringer fra danske eller udenlandske venturefonde.   

Venturevirksomheder vil ligesom iværksættervirksomheder i de tidlige faser få mulighed for at søge Vækstfonden om finansiering i form af et lån i et forhold på op til 1:3 af en finansiering, der ydes i form af egenkapital eller lånefinansiering fra eksterne investorer.

Styrket egenkapitalindsats

Derudover vil Vækstfonden med henblik på en styrkelse af egenkapitalindsatsen få tilført en ny kapacitet på kr. 1,2 mia., der er tiltænkt investeringer direkte i virksomheder og via fonde.   

Med finansiering med egenkapital menes en direkte investering i virksomheden, og Vækstfonden vil med denne type investeringer blive medejer af virksomheden. 

Endelige vilkår og ikrafttrædelse

Bekendtgørelsen og de endelige vilkår for matchfinansieringsordningen forventes at falde på plads inden længe, og matchfinansieringsordningen forventes at skulle løbe frem til udgangen af 2020.

 

11. Statslig garantidækning og eksport- og investeringspakke

En midlertidig statslig garantidækning til virksomheders handel og eksport vil blive etableret, da de private kreditforsikringsselskaber på grund af COVID-19 forventer betydelige tab og derfor forventer at tilbagetrække en væsentlig del af deres forsikringskapacitet (omkring 25-35%). Ordningen er tiltænkt at løbe frem til udgangen af 2020.

Med eksport- og investeringspakken reduceres Udenrigsministeriets betalingsordning for eksport og markedsrådgivning for virksomheder markant i 2020 og 2021, hvortil Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling i 2021 fordobles.

 

12. National crowfunding platform og styrkelse af Innovationsfondens Innobooster-ordning

Der er afsat 10 mio. kr. til udvikling og drift af en national platform i samarbejde med private crowdfundingplatforme. Dette er begrundet i et ønske om at gøre lettere at rejse donationer og rewardbaserede bidrag via crowdfunding. I første omgang etableres platformen som en midlertidig løsning indtil udgangen af 2020.

Samtidig får Innovationsfondens Innobooster-ordning et ekstraordinært løft med kr. 350 mio., der skal anvendes til at understøtte innovationsprojekter i små og mellemstore virksomheder samt iværksættervirksomheder.

 

13. Udskydelse af frist for årsrapport

Der er i øjeblikket vedtaget et forbud mod afholdelse og deltagelse i arrangementer med mere end 10 personer. Det vedtagne forbud har betydning for de virksomheder, som har flere end 10 ejere, som skal holde ordinær generalforsamling, mens der er forbud, og som ikke har mulighed for at afholde generalforsamlingen elektronisk. Disse virksomheder vil i mange tilfælde ikke lovligt kunne afholde en ordinær generalforsamling, og nogle virksomheder vil derfor heller ikke kunne indsende årsrapporten inden for den almindelige frist.

Hvis din virksomheds regnskabsår afsluttes i perioden fra den 31. oktober 2019 til og med den 30. april 2020, dvs. at den fristen for at indsende årsrapporten under normale omstændigheder vil være i perioden er fra den 31. marts 2020 til og med den 30. september 2020, så er indsendelses-fristen forlænget. Det vil f.eks. gælde, hvis din virksomheds regnskabsår følger kalenderåret, og din normale frist derfor er 31. maj.

Hvis regnskabsåret ikke ligger indenfor den nævnte periode, skal du indsende inden for de almindelige frister, dvs. senest fem måneder efter regnskabsårets afslutning.

Årsrapporten skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest otte måneder efter regnskabsårets udløb, dog senest syv måneder efter regnskabsårets udløb for børsnoterede og statslige aktieselskaber, dvs. fristen forlænges med tre måneder.

Hvis forsamlingsforbuddet forhindrer virksomheden i at afholde generalforsamling, så er det mu-ligt at få udskudt fristen til otte uger efter, at forsamlingsforbuddet er ophævet. Det gælder i de situationer, hvor der er flere end 10 deltagere på generalforsamlingen, hvor årsrapporten godkendes.

Hvis virksomheden vil benytte otte ugers fristen, så skal Erhvervsstyrelsen have meddelelse herom på indberet@erst.dk senest otte måneder efter regnskabsårets afslutning, dog syv måneder efter regnskabsårets udløb, hvis der er tale om en børsnoteret virksomhed eller et statsligt aktieselskab.