Nyhed

Regeringen har besluttet, at forlænge kompensationsordningen til arrangører frem til den 9. juni

Intellectual Property & Life Science
Lundgrens assisterer arrangører af en række events såsom festivaler, koncerter, sportsevents og byfester ved at besvare spørgsmål om aflysning eller flytning af arrangementer samt give arrangørerne overblik over statens tidsbegrænsede hjælpepakker.

 

OPDATERET: Regeringen har den 1. april 2020 besluttet at forlænge kompensationsordningen for arrangementer planlagt til afholdelse frem til 9. juni 2020. Folketingets finansudvalg har den 2. april 2020 godkendt forlængelsen. Efter at det den 6. april 2020 er besluttet, at forsamlingsforbuddet forlænges til og med august måned, er det indtil videre uafklaret om kompensationsordningen tilsvarende bliver forlænget i denne periode. Lundgrens følger løbende udviklingen.

Regeringen har den 21. april meldt ud at den øvre grænse for store arrangementer fastsættes til 500 personer frem til 1. september 2020. Det nuværende forsamlingsforbud (10 personer) gælder imidlertid til og med den 10. maj 2020. Om forsamlingsforbuddet herefter justeres i lyset af dagens udmelding er det for tidligt at sige noget om. Lundgrens opdaterer løbende om udviklingen og betydningen for arrangører og leverandører.

 

Q: Vi overvejer at søge hjælpepakken til vores festival - hvad er kravene til at kunne få kompensation fra regeringen?

A: Som det ser ud nu, er kravene, at

(i) arrangementet, der er blevet aflyst eller væsentligt ændret, skulle være afholdt i perioden 6. - 31. marts 2020 (med seneste udspil fra regeringen dog helt frem 9. juni 2020, hvis dette godkendes af Folketingets finansudvalg),

(ii) der var forventet mere end 1.000 deltagere eller mere end 500 deltagere, hvis arrangementet var målrettet særlige risikogrupper (ældre, gravide og kronisk syge),

(iii) der var åbent for tilmeldinger inden den 6. marts 2020,

(iv) arrangøren har ikke mulighed for at få kompensation fra egen forsikring,

(v) de medregnede direkte udgifter (f.eks. kunstnerhonorar, venueleje, security, plakater og lignende) er afholdt, eller arrangøren ikke kan afværge dem,

(vi) eventuelle medregnede indirekte udgifter skal begrundes og kan kun medtages forholdsmæssigt

(vii) der oplyses om betaling af honorar til kunstnere, arrangøren søger kompensation for, og

(viii) billetter solgt i forsalg, som der søges kompensation for, er refunderede over for billethaver.

Vær opmærksom på, at I alene kan få dækket det underskud, som arrangementet giver.

 

Q: Vi er lige nu lagt ned af praktikken som følge af aflysning af vores koncert. Hvor hurtigt skal vi ansøge om kompensation?

A: Erhvervsstyrelsen har oplyst, at den digitale ansøgning om kompensation skal være indsendt senest 31. juni 2020. Det er ikke sikkert, at der vil eller kan blive dispenseret fra denne deadline. Vi forventer dog, at denne deadline forlænges i lyset af regeringens forslag til forlængelse af ordningen til 9. juni 2020, som fremlagt den 1. april 2020, som nu forelægges Folketingets finansudvalg.

 

Q: Vi har en række aftaler med leverandører, der indeholder force majeure-klausuler eller andre afbestillingsvilkår. Skal vi gøre brug af dem for at nedbringe vores tabsrisiko, og samtidig søge kompensationsordningen?

A: I har pligt til at tabsbegrænse, hvor I kan, under kompensationsordningen. I skal være opmærksomme på, at hvis jeres arrangement ikke er inden for perioden, hvori kompensationsordningen løber, kan I ikke få dækket eventuelle udgifter herunder, som det ser ud lige nu. I skal derfor overveje, om I enten skal vente på en forlængelse af ordningen eller begynde at overveje, om det vil være muligt at ombooke/flytte arrangementet til et senere tidspunkt. I den forbindelse bør det også overvejes om I skal indgå ombookningsaftaler med jeres leverandører/samarbejdspartnere.

 

Q: Vores arrangement havde et meget stort budget på flere millioner, kan vi få det dækket, efter at have aflyst arrangementet – vi er bekymrede for det meget store tab for vores foretning?

A: Det afhænger selvfølgelig først og fremmest af det konkrete arrangement, men der er som sådan ikke nogen beløbsbegrænsning på ordningen. Vær dog opmærksom på, at hvis I søger om kompensation på over 500.000 kr., skal I indsende en revisorerklæring om tabet. I kan finde Erhvervsstyrelsens skabelon for dette på deres hjemmeside.

 

Q: Vi arbejder på at flytte vores arrangement til en senere dato i sommeren, men er bekymrede for, at vi kan få alt på plads, herunder myndighedsgodkendelser, så vi kan nå at sælge billetterne. Kan vi få kompensation?

A: Det er uklart. Hvis I endnu ikke har meldt ud omkring flytningen af arrangementet, vil vi anbefale, at I afventer mere klarhed fra myndighedernes side, før I melder en ny dato ud, så I ikke risikerer at blive undtaget fra kompensationsmuligheden. Lige nu dækker kompensationsordningen kun perioden frem til 31. marts 2020, men regeringen har den 1. april 2020 meldt ud, at man vil forlænge ordningen til 9. juni 2020, og dette forelægges nu Folketingets finansudvalg.

I kan dog i mellemtiden arbejde videre ud fra en mulig, alternativ dato. Vær dog opmærksom på, at regeringen lige nu anbefaler, at arrangører, der planlægger et arrangement i de kommende måneder, udviser ansvarlighed ved at nedbringe sine omkostninger, men at regeringen dog har meldt ud, at man ønsker at forlænge ordningen til 9. juni 2020 (hvilket vi forventer godkendt af Folketingets finansudvalg snarest).

 

Q: Vores arrangement skal afvikles i sensommeren i år, og vi er derfor ved at indgå de sidste aftaler med leverandører og vi har hørt meget om force majeure-klausuler. Hvordan skal vi forholde os?

A: Først og fremmest er det vigtigt at være opmærksom på, at force majeure-klausuler alene dækker forhold, som parterne ikke kunne forudse ved aftaleindgåelse. Vi anbefaler derfor, at hvis I indgår aftaler i den kommende tid, skal I sørge for, at aftalen også afdækker, hvordan I kan/skal forholde jer i tilfælde af, at arrangementet ikke kan afvikles pga. COVID-19. Se også vores mere udførlige beskrivelse af force majeure i en af Lundgrens tidligere artikler.

 

Q: Vi er et koncertsted, der har indgået en række aftaler med leverandører i forbindelse med afvikling af en koncert, der nu står over for at blive flyttet til et senere tidspunkt. Hvis vi ikke kan afvikle koncerten på det nye tidspunkt, kan vi så påberåbe os force majeure?

A: Det afhænger i høj grad af de indgåede aftaler (er der f.eks. en force majeure-klausul, afbestillingsadgang eller ret til at hæve aftalen). Vi anbefaler derfor, at man eventuelt går i dialog med leverandøren herom eller får skrevet ind i sine aftaler, hvordan man skal forholde sig, hvis det pågældende (udskudte) arrangement umuliggøres som følge af COVID-19.

 

Q: Vi har indgået aftale med en arrangør, der overvejer at aflyse sit arrangement. Kan vi få dækket vores tab?

A: Leverandører kan desværre ikke søge kompensation under ordningen, da bestemmelserne i den nuværende ordning alene sigter på arrangører, dvs. den/de (hoved)ansvarlige for arrangementet. Hvis jeres aftale ikke indeholder en adgang for arrangøren til at påberåbe sig force majeure eller anden afbestillingsmulighed, er arrangøren forpligtet til at opfylde aftalen/betale jer, og kan derefter, afhængigt af omstændighederne, søge kompensation for udgiften.

For mere information eller spørgsmål til ovenstående, kan Nina Ringen, Head of IP og Partner, eller Jonas Lykke Hartvig-Rovsing, Advokat, kontaktes.