Nyhed

Reklame for lægemidler – Do’s and dont’s i coronatider

Intellectual Property & Life Science
Der er for tiden en naturlig skærpet interesse for lægemidler og vacciner – såvel eksisterende som nye præparater under udvikling – som potentielt kan vise sig virkningsfulde til bekæmpelse af coronavirus.

Lægemiddelvirksomheder skal derfor særligt i disse tider være opmærksomme på reklamereglerne, herunder forbuddet mod reklame for off-label brug samt prælancering, som fortsat gælder uændret. Det har ENLI netop indskærpet i sit seneste nyhedsbrev.

Der gælder i lægemiddelloven et absolut forbud mod reklame for receptpligtige lægemidler over for offentligheden. Ved reklame over for sundhedspersoner følger af reklamebekendtgørelsen og ENLI’s reklamekodeks (som virksomheden er bundet af, hvis denne er medlem af LIF) en række krav, der skal være opfyldt, herunder et generelt saglighedskrav og krav om visse pligtoplysninger. I den forbindelse skal man være opmærksom på, at reklamebegrebet fortolkes meget bredt og omfatter ”enhver form for opsøgende informationsvirksomhed, kundesøgning eller holdningspåvirkning, der tager sigte på at fremme ordinering, udlevering, salg eller forbrug af lægemidler”, jf. reklamebekendtgørelsens § 1.

Reklame for off-label brug

I disse tider er det særligt relevant at være opmærksom på, at reklame for eksisterende lægemidler skal være i overensstemmelse med det pågældende lægemiddels godkendte produktresumé. Omtale af ikke-godkendte indikationer/brug af et eksisterende lægemiddel kan således udgøre ulovlig reklame for såkaldt off-label brug. Dette forbud omfatter ikke alene virksomhedernes egen omtale, men kan også omfatte den blotte videreformidling af andres omtale.

Prælancering

I tilknytning hertil gælder der også et forbud mod reklame for lægemidler m.v., som ikke lovligt kan forhandles i Danmark. I forhold til nye lægemidler – og særligt i disse tider hvor vacciner er under udvikling – kan omtale af sådanne præparater udgøre ulovlig reklame i form af ”prælancering”. Det vil som udgangspunkt ikke være ulovligt at omtale lægemiddelforsøg, hvis disse befinder sig i et tidligt stadie, men jo tættere en virksomhed er på en egentlig markedsføringstilladelse, desto større er risikoen for, at en omtale af det pågældende præparat vil udgøre ulovlig prælancering og således betragtes som ulovlig reklame.

Læs mere i ENLIs nyhedsbrev, som kan findes her.   

Har du spørgsmål til konkrete problemstillinger vedrørende reklame for lægemidler, kan du kontakte os: 

Rasmus Vang, Director
E-mail: rva@lundgrens.dk
Mobil: +45 2628 9384

Emilie Lerstrøm, Advokat
E-mail: eml@lundgrens.dk
Mobil: +45 2615 8339