News

Forslag til ny markedsføringslov offentliggjort

Intellectual Property
Erhvervs- og vækstministeren har den 1. juli 2016 offentliggjort en rapport om revision af markedsføringsloven, som indeholder et udkast til lovforslag.

Sidste store revision af markedsføringsloven skete i 2005. Der har efterfølgende været en del ændringer i lyset af nye EU-regler. Endvidere har den teknologiske udvikling også medført nye muligheder.  
Hovedformålene med lovforslaget er at sikre større klarhed og forenkling på området herunder ikke at pålægge erhvervslivet unødvendige byrder. Endvidere er der behov for at regulere virksomhedernes nye former for markedsføring i lyset af den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation fx via sociale medier. 
Særligt interessant for virksomheder er, at loven indeholder en række lempelser i adgangen til markedsføring, bl.a.:

  • Kravet om skiltning ved organiseret rabat, f.eks. særlige fordele for medlemmer af kundeklub og loyalitetsprogrammer, ophæves.
  • Forbuddet mod at anvende udsagn om garanti, medmindre forbrugerne sikres en væsentlig bedre retsstilling end efter lovgivningens almindelige regler samt kravet om, at en garanti skal være på dansk, ophæves.
  • Reglerne om ”spam” lempes. Det bliver herefter lettere at markedsføre til forbrugere via e-mail uden samtykke. Det bliver også muligt at sende e-mails til andre erhvervsdrivende, hvor der foreligger et kundeforhold eller ”erhvervsmæssig kontakt”, uden forudgående samtykke.

Lovforslaget forventes sendt i høring snarest, hvorefter loven formentlig vil træde i kraft 1. juli 2017. Lundgrens følger udviklingen. 

Lundgrens rådgiver om alle forhold vedrørende markedsføring: Se mere her

Download lovforslaget via linket til højre.