Har din virksomhed styr på whistleblowerordningen til gavn for medarbejdere og omverdenen?
Nyhed

Har din virksomhed styr på whistleblowerordningen til gavn for medarbejdere og omverdenen?

Persondataret
I 2021 blev der gennemført nye regler i dansk lovgivning, hvormed virksomheder er blevet pålagt at beskytte personer, der indberetter overtrædelser af ”Lov om beskyttelse af whistleblowere”.

Det sker som led i at sikre governance i virksomhederne, ligesom det har en miljømæssig beskyttelse, da mange krav og regler til virksomhedernes miljøpåvirkning er EU-reguleret.

Indberetninger kan angå bl.a. virksomhedens overtrædelse lovgivning om offentlige udbud, hvidvaskforebyggelse, produktion ved ulovlige midler og miljøbeskyttelse, men også arbejdsforhold som eksempelvis krænkelser og grov chikane på arbejdspladsen.

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1937 af 23. oktober 2019 gennemførelse i dansk lov betyder, at for virksomheder i den private sektor, som beskæftiger mere end 249 ansatte har skullet overholde reglerne siden 17. december 2021, mens reglerne først træder i kraft for virksomheder med 50-249 ansatte den 17. december 2023. Loven har siden 17. december 2021 været i kraft for offentlige myndigheder.

Med gennemførelsen af lovforslaget bliver virksomheder med 50 eller flere medarbejdere forpligtede til at etablere en whistleblowerordning, som giver mulighed for mundtligt eller skriftligt at indberette forhold af medarbejderne. Det er alene et krav, at ordningen finder anvendelse på medarbejderne, men arbejdsgiverne kan udvide whistleblowerordningen til også at gælde eksterne personers indberetninger.

Det er også et krav, at virksomheden sikrer, at oplysninger om omfang og fremgangsmåde ved indberetninger stilles til rådighed på en klar og lettilgængelig måde for medarbejderne (og eventuelt andre, hvis man som virksomhed har valgt mulighed for ekstern indberetning). Manglende iagttagelse af pligterne i loven eller konsekvenser mod en whistleblower for indberetning (foretaget i god tro) vil være strafsanktioneret. For repressalier mod whistlebloweren, vil denne kunne være berettiget til godtgørelse eller genansættelse.

Whistleblowerordningen skal administreres gennem en upartisk person eller afdeling (”Whistleblowerenheden”), som behandler indberetningerne og står for kontakten. Whistleblowerenheden kan også outsources til tredjemand, som eksempelvis advokatfirmaer, som kan håndtere kontakten og indberetningerne. Det forudsætter dog, at advokaten kan betragtes som upartisk. Whistleblowerenheden skal bekræfte modtagelse af indberetningen inden for syv dage, stå for kontakten med indberetteren og sikre, at denne modtager feedback hurtigst muligt, hvilket vil sige ikke senere end tre måneder fra bekræftelse på modtagelsen af indberetningen samt følge op på de tiltag, som indberetningen har givet anledning til.