The Digital Services Act – en ny digital virkelighed
Nyhed

The Digital Services Act – en ny digital virkelighed

Intellectual Property
Den nye forordning om digitale tjenester har til formål at harmonisere og tilpasse platformsansvaret til den nye digitale virkelighed. Vi opsummerer her baggrunden, ligesom vi gennemgår nogle af de vigtigste pointer.

Det digitale univers har ændret sig markant siden e-handelsdirektivets vedtagelse i 2000, og udbredelsen af- og online platformes vokseværk har både medført øgede muligheder for forbrugerne og samfundet generelt, men indebærer samtidig en øget risiko for spredning af misinformation og ulovligt indhold. 

Den nye forordning har til formål at ajourføre lovgivningen til den nye digitale virkelighed.

Hvem og hvad gælder forordningen for?

Forordningen fastsætter regler for alle tjenester omfattet af forordningen, f.eks. internetformidlere, online platforme, online markedspladser, sociale netværk, og platforme til deling af indhold og vedrører alle typer ulovligt indhold. Hvad der udgør ulovligt indhold, bliver reguleret af andre regelsæt, f.eks. ophavsretsdirektivet og forbrugerlovgivningen.  

De omfattede platforme underlægges forskellige forpligtelser, der bestemmes af typen af de tjenester, de udbyder, samt deres størrelse og virkning. Således gælder de mest lempelige krav for SMV’er, mens meget store onlineplatforme (platforme der når ud til 45 mio. brugere i EU) er underlagt de mest omfattende forpligtelser.  

Hvad skal virksomhederne forberede sig på?

Nye redskaber

Pålidelige indberettere

Forordningen giver virksomhederne nye redskaber, som skal hjælpe dem i deres bestræbelser på regelmæssigt at fjerne ulovligt indhold fra deres platforme. Et af de nye redskaber er f.eks. ”pålidelige indberettere”, der er specialiserede i at identificere og indberette ulovligt indhold, og hvis anmeldelser platformene skal tage særlig stilling til. Dette kunne f.eks. være relevant for varemærkeejere, der ved hjælp af pålidelige indberettere hurtigere og lettere kan mærke og fjerne forfalskede varer.

 

Frivillige undersøgelser af ulovligt indhold

Forordningen gentager e-handelsdirektivets ansvarsfritagelsesordning, der går ud på, at tjenesteudbydere under nærmere betingelser bliver fritaget for ansvar for brugeres upload af ulovligt indhold på deres platforme. I den forbindelse fastslår forordningen, at tjenesteudbydere ikke er udelukket fra denne ansvarsfritagelsesordning i tilfælde af, at de frivilligt træffer foranstaltninger for at begrænse spredningen af ulovligt indhold, f.eks. ved brug af filtersystemer.

Hertil gentages e-handelsdirektivets forbud mod at pålægge platformene en generel overvågningsforpligtelse.

Nye forpligtelser

Usikre eller forfalskede varer

Forordningen indfører obligatoriske procedurer for platformes fjernelse af ulovlige varer og indfører en forpligtelse for onlinemarkedspladser til at spore deres forhandlere og via stikprøver at kontrollere, om varer eller tjenesteydelser er blevet identificeret som ulovlige i en officiel database. Dette vil både sikre forbrugerne mod ulovlige varer, men det vil også hjælpe virksomhederne til at undgå, at deres platforme bliver misbrugt af erhvervsdrivende, der sælger usikre eller forfalskede varer.

Herudover skal meget store onlineplatforme underkastes en risikovurdering, der skal analysere deres sårbarhed over for ulovlige varer på deres platforme, og der vil være en årlig revision af platformenes afbødende foranstaltninger.

Anmeldelses- og klageadgang

Online platforme har pligt til at oprette særlige anmeldelses- og klagemekanismer og udenretlige tvistbilæggelsesordninger. Platformene skal behandle klagerne og træffe foranstaltninger mod bedrageriske anmeldelser.

Anmeldelserne skal bl.a. være begrundede og indeholde en specifik URL til, hvor det påståede ulovlige indhold findes.

Hertil kommer, at platformene har mulighed for at suspendere adgang til platformen i en rimelig periode (efter forudgående advarsel) for de brugere, som ofte leverer åbenbart ulovligt indhold og suspendere anmeldelses- og klageadgangen for de brugere, der ofte indsender åbenbart grundløse anmeldelser eller klager.

De nye anmeldelses- og klagemekanismer giver således virksomhederne bedre beskyttelse mod fejlagtig fjernelse af indhold, hvilket begrænser evt. krav fra virksomheder, der ved en fejl får deres lovlige indhold fjernet.

Indholdsmoderation

Platformene skal årligt udarbejde en rapport, der giver en oversigt over platformens indholdsmoderation, herunder bl.a.

  • antal anmeldelser indgivet af brugerne,
  • antal af anmeldelser fra pålidelige indberettere,
  • tiltag iværksat på baggrund af anmeldelserne, hvor der sondres mellem, om tiltagene blev iværksat på grundlag af lovgivningen eller udbyderens vilkår og betingelser,
  • antal anmeldelser behandlet ved hjælp af automatiserede metoder og median for den tid, det tog at iværksætte tiltagene
  • angivelse af de præcise formål, indikatorer for nøjagtigheden og eventuel fejlrate for de automatiserede metoder anvendt til indholdsmoderation samt eventuelle anvendte sikkerhedsmekanismer.

Markedsføring

Forordningen indfører to nye begrænsninger ift. målrettet reklame på onlineplatforme:

  • Forbud mod målrettet reklame for mindreårige baseret på profilering
  • Forbud mod målrettet reklame baseret på profilering ved hjælp af særlige kategorier af personoplysninger, f.eks. seksuel orientering eller religiøs overbevisning

Virksomhederne skal efter de nye regler bl.a. informere brugerne:

  • Om og hvorfor en annonce er rettet mod brugeren
  • Hvem der betaler for annoncen
  • Om indholdet er sponsoreret

Reglerne indfører yderligere foranstaltninger for meget store onlineplatforme, der bl.a. skal give myndighederne adgang til annoncedatabaser for at give indsigt i, hvordan annoncer bliver vist og målrettet.

Vilkår og betingelser

Virksomheder skal informere brugerne om de tiltag, de anvender ift. indholdsmoderation samt reglerne for deres klagesystem i deres vilkår og betingelser, der skal affattes i et klart, forståeligt og brugervenligt sprog.

Hvis virksomheden primært er rettet mod eller hovedsageligt anvendes af mindreårige, skal betingelserne for og enhver begrænsning af brugen af tjenesten forklares på en måde, som mindreårige kan forstå.

Håndhævelse og sanktioner

Endeligt er der med forordningen indført en ny håndhævelsesmekanisme, hvor et samarbejde på både nationalt -og EU-plan vil sikre tilsyn med platformenes overholdelse af reglerne. Hver medlemsstat skal desuden fastlægge sanktioner, der står i rimeligt forhold til overtrædelsens art og grovhed samt have en afskrækkende virkning.

Kommissionen vil derudover kunne pålægge meget store onlineplatforme bøder på op til 6% af onlineplatformens globale omsætning.

Næste skridt

Forordningen træder i kraft i dag og finder anvendelse fra den 17. februar 2024. For så vidt angår meget store platforme vil forordningen gælde fra 4 måneder efter, at de er blevet udpeget.  

Virksomhederne bør således allerede nu indtænke forordningens forpligtelser i deres opsætning af og løbende drift af platforme, herunder strømline de forskellige relevante procedurer, for at være godt klædt på til forordningens endelige ikrafttræden.

En oversigt over forordningen herunder dens konsekvenser for brugerne, virksomhederne og medlemsstaterne kan findes her.

Forordningen i sin fulde længde kan læses her.

Kontakt Lundgrens’ IP & Life Science Team, hvis du har spørgsmål til den nye forordning, herunder hvilken betydning forordningen har for din virksomhed.