Juridisk rådgivning om grøn markedsføring
I takt med, at flere og flere forbrugere er blevet mere opmærksomme på bæredygtighed, er dette også et væsentligt kriterie i deres købsovervejelse. Mange er endda villige til at betale mere for et produkt, hvis det er bæredygtigt.
Så hvis en virksomheds produkter er mindre belastende for klimaet og miljøet end andre produkter, eller hvis virksomheden gør en ekstra indsats for miljøet, er det naturligvis vigtige budskaber at få frem i markedsføringen. Men denne markedsføring skal være inden for lovgivningens rammer.
Udover vores rådgivning om de centrale bestemmelser i markedsføringsloven om forbud mod vildledning og krav om dokumentation, rådgiver vi også om Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring. Guiden giver en beskrivelse af, hvad man som virksomhed skal være opmærksom på, når man markedsfører sine produkter med, at de belaster klimaet mindre end andres produkter. Formålet er at ramme vildledende markedsføring af aktiviteter eller produkter, der bliver præsenteret mere miljøvenlige og bæredygtige, end de er.
I denne forbindelse er det vigtigt at have for øje, at alle klima- og miljøudsagn er oplysninger om faktiske forhold om virksomheden, produktionen og/eller produkterne. Man skal derfor som virksomhed kunne dokumentere, at alle udsagn er rigtige.