Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne om vildledende markedsføring over for fem virksomheder
News

Forbrugerombudsmanden indskærper reglerne om vildledende markedsføring over for fem virksomheder

ESG
Intellectual Property
Forbrugerombudsmanden (”FO”) har netop indskærpet reglerne om vildledende markedsføring over for fem virksomheder i forbindelse med brug af miljømæssige udsagn i deres markedsføring.

Sagerne omhandlede overordnet set virksomhederne AndLight ApS, beAwear ApS, Braveheart International LTD, Føtex (Salling Group A/S) og Miin ApS’ (”Virksomhederne”) brug af forskellige miljømæssige udtryk i markedsføringen af Virksomhedernes produkter. Fælles for alle Virksomhedernes markedsføring var, at produkterne blev markedsført som ”bæredygtige”.

Der gælder blandt andet krav om, at en virksomhed skal kunne dokumentere, at produktionen af et produkt ikke har forringet miljøet og tæret på jordens ressourcer til skade for de kommende generationer, hvis den skal markedsføre det pågældende produkt som ”bæredygtigt”.

Hvis virksomheden ikke kan opfylde ovenstående krav, vil det udgøre vildledende markedsføring, fordi markedsføringen i) indeholder urigtige oplysninger og/eller er egnet til at vildlede forbrugerne og ii) er egnet til at påvirke forbrugeres økonomiske adfærd. Det vil desuden være i strid med markedsføringsloven, hvis en virksomhed ikke kan dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

FO vurderede samlet set, at samtlige virksomheders markedsføring stred imod både markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring samt overtrådte kravet om at kunne dokumentere faktiske oplysningers rigtighed. Derfor indskærpede hun reglerne herom over for Virksomhederne.

I sin pressemeddelelse om afgørelsen udtalte FO, at ”virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring.”

Hun udtalte desuden, at hun generelt vil anbefale, at ”virksomheder afholder sig fra at markedsføre deres produkter som bæredygtige, da det blandt andet signalerer, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer.”

Du kan læse pressemeddelelsen fra FO om sagen her.

Har du brug for hjælp til at forstå reglerne om miljømæssig markedsføring og forbuddet mod såkaldt ”greenwashing”, er du velkommen til at kontakte Nina Ringen, partner, nri@lundgrens.dk eller Frederik Lind Jørgensen, advokatfuldmægtig, frlj@lundgrens.dk.