Tidligere har markedsføringsloven (”MFL”) været indrettet sådan, at overtrædelse ikke kunne føre til fængselsstraf, medmindre der var tale om tilsidesættelse af et forbud eller påbud nedlagt af retten eller et påbud meddelt af forbrugerombudsmanden. I disse tilfælde har der kunnet straffes med bøde eller fængsel i op til fire måneder.
I andre tilfælde (f.eks. overtrædelse af vildledningsbestemmelserne i MFL §§ 5 og 6) har der blot været hjemmel til fængselsstraf, hvis overtrædelserne også udgjorde en overtrædelse af anden lovgivning, herunder straffelovens § 279 om bedrageri.
Baggrunden for det nye initiativ er, at forbrugerombudsmanden de seneste år har behandlet adskillige sager om grove og systematiske overtrædelser, herunder særligt i relation til elselskabers aggressive og vildledende telefonsalg. Det har derfor været et stort ønske at komme denne type adfærd til livs. Det vurderes, at de nye sanktionsmuligheder vil have en præventiv effekt.
De nye regler foreslås indsat i markedsføringslovens § 37 som et nyt stykke 4 og indebærer helt konkret, at domstolene kan udmåle fængselsstraf i op til fire måneder ved overtrædelse af (i) § 7 og bilag I, nr. 24-31, der omhandler aggressiv handelspraksis, samt (ii) overtrædelse af §§ 5-6, der omhandler henholdsvis vildledende handlinger og udeladelser, under skærpende omstændigheder.
Fængselsstraf vil forudsætte, at handlingen eller udeladelsen er et udslag af forsæt eller grov uagtsomhed, og den konkrete straf vil blive fastsat efter en konkret vurdering af samtlige omstændigheder. Længden på fængselsstraffen vil endvidere kunne fraviges i op- eller nedgående retning, hvis der foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Det vil blandt andet blive betragtet som en skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen/undladelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af reglerne med økonomisk vinding for øje.
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget, at en overtrædelse vil blive anset for ”systematisk”, hvis der er tale om et stort antal overtrædelser, eller hvis det kan påvises, at meget grove overtrædelser er gennemtænkte, eller følger et på forhånd fastlagt system eller princip.
De nye regler træder i kraft fra den 1. juli 2023.
De nye regler skal som nævnt indledningsvis forstås i kontekst af den betydelige skærpelse af bødeniveauet ved overtrædelse af markedsføringsloven, der trådte i kraft i 2022.
Har du spørgsmål til det nye lovforslag eller markedsføringsretlige spørgsmål generelt, er du velkommen til at kontakte partner Søren Danelund Reipurth, sdr@lundgrens.dk, eller partner Nina Ringen, nri@lundgrens.dk.